Min andra båt – Tanja, tillverkningsnummer 345

Väl i Skåne upptäckte jag att det stod en övergiven Albin 57 på en rostig trailer i en trädgård i Barsebäcks hamn. Kanske något för mig som behövde nya segel och en trailer? Något år senare fann jag en annons i Sydsvenskan. Då jag ringde numret i annonsen visade det sig att det var båten jag sett. Ägaren ville ha 20,000 kr med det tyckte jag var för mycket bara för bättre segel och en rostig trailer. Någon båt behövde jag ju inte. Två år senare gick jag förbi samma trädgård. Båten stod kvar och ägarna var på plats. Läge för en förhandling! Jag föreslog 9,000 kr och ägarna ville ha 10,000 kr. Låsta positioner! Då frågade jag om det inte fanns en motor också. Den fanns i vedboden och jag betalade 9.500 kr för båt, trailer, en 7,5 Hp motor och nästan nya segel. Tanja som båten hette kördes till Lagunen i Malmö, min hemmahamn. När vi spolat bort fem cm löv på båten såg vi att Tanja var i bra mycket bättre skick än Escape.

Tanja, som tillverkats senare, var på många punkter annorlunda än Escape. Detta trots att båda var varvsbyggda.

  • Tanja har pulptits både i fören och aktern vilket jag tycker är en stor fördel.
  • Fixeringen av kölen när den är nere är löst på ett annat sätt. En tamp och en clamcleat i stället för brytpinnar. Denna lösning har jag dock förbättrat ytterligare vilket beskrivs som ett särskilt ämne.
  • Escape hade flytmaterial som som skulle göra den otänkbar. (Jag provade aldrig :- ) Tanja har inget flytmaterial och då blir det avsevärt mera plats för stuvutrymmen. Personligen tycker jag att detta är en stor fördel.
  • Ruffen var mycket trevligare med klätt innertag och läckra dynor i typisk röd-brun 1970-talsstil. Escape hade skotskrutigt tyg på dynorna, något äckligt plastmaterial på ruffsidorna och ett kalt innertak.

Under sittbrunnen får jag nu plats med en uppblåsbar gummiflotte och jag har fått tre extra stuvfack under dynorna. Totalt blir det sju. I förpiken finns plats för ett stort ankare, reservkläder och mycket annat.

Jag började segla Tanja medan den gamla båten blev stående på land. Någon kom förbi och ville köpa henne. Det fick han. För 15,000 kr köpte han Escape samt den rostiga trailern. Jag hade då fått tag i en annan och inregistrerad trailer alldeles gratis. Detta som tack för att hjälpa till med att traila en Albin 57:a till Portugal. Den båten skulle över Atlanten. Men det är som man säger en annan historia. Det äventyret är beskrivet under Upplevelser.

I motsats till hur jag misskötte Escape är Tanja exemplariskt vårdad och utvecklad. Av misstagen med den första båten har jag lärt hur jag den andra ska behandlas. Vågar jag påstå att hon den finaste Albin 57 som finns?