Renovering och underhåll av köl och botten

Renovering av botten och köl

Grundfärgen på min båt Tanja hade flagnat av och kölen var mycket rostig. Tanja hade stått oanvänd på land i åtta år innan jag köpte henne. Något måste göras.

Skrovet

Båten stod på min trailer. Jag började med att fixera kölen med träbitar och skruvade loss kölbulten. Centerbordstrummans lock  fick också öppnas så att kölen kunde göras fri från költaljan. (Se avsnittet ämnet Kölen…) Sedan fick en kranbil lyfta av skrovet till en provisorisk vagga som jag fått låna.

Färgen måste bort ända in till gelcoaten. Jag provade först olika elverktyg med det gick inte något vidare. Det enda som fungerade för mig var en riktigt bra handskrapa. Det blev ett svettigt arbete men underlättades av att jag kunde arbeta i ståhöjd. När botten var helt ren lade jag på fyra lager VC-tar (2-komponent epoxi). Det blev en hård yta och jag är mycket nöjd med resultatet. Skrapar man t.ex. bort havstulpaner märks det inte alls på grundfärgen.

Kölen

Den tunga kölen lyckades jag baxa av bara med hjälp av trailerns vinsch utan att behöva anlita kranbil. Kölen är av gjutjärn och efter lite googlande kom jag fram till att gjutjärn inte ska blästras utan slipas.

Yacht’s keel treatment

Efter att ha gått över den med vinkelslip fick kölen enstryckning av något som heter Shop Primer. Därefter lade jag på fyra lager Primocon. Jag ville inte epoxibehandla kölen eftersom man lätt skrapar den (åtminstone jag). En epoxilagning blir då svår att reparera. Använder man däremot Primocon är det bara att borsta av det skadade och rostiga området med en stålborste och stryka över med några lager Primocon just där.

När spärrskiktet av Primocon är på plats går det att måla över med bottenfärg med koppar.

När kölen åter var på rätt plats i trailern fick jag anlita kranbilen igen för att lyfta tillbaka skrovet. Det var sedan inga större problem att sätta tillbaka kölbulten.

Årligt underhåll

Varje år tar jag upp båten och spolar direkt av den med en högtryckstvätt innan ”slemmet” hunnit torka fast. Finns det havstulpaner är det också lättast att skrapa bort dem då. Jag kan få några enstaka havstulpaner men för det mesta inga alls.

Jag använder VC17 (Västkustkvalité) som bottenfärg på alla delar under vattenlinjen. Den innehåller koppar och teflon och är ganska dyr. Nu ångrar jag kanske att jag började med teflonfärg men har man en gång börjat med den är det svårt att byta rent tekniskt. Biltemas kopparbaserade färg är nog nästan lika bra och hälften så dyr. Hur som helst glider Tanja fram som en smörklick i en teflonstekpanna. VC17 används av kappseglingsbåtar. Det brukar gå åt två till tre burkar á 0,75 liter. Det räcker till två lager.


Järn och aluminium reagerar med koppar med kraftig korrosion som följd. Kölen är av järn och en del av rodret av aluminium. Därför måste där finnas ett isolerande spärrskikt. Rutinen blir därför att först att ta bort eventuell rost på dessa ytor och först måla med Primocon innan kopparfärgen kommer på.

Tidigare brukade jag använda zinkbaserad bottenfärg här. Zink går bra på aluminium. Den färgen är dock numera förbjuden.

Det går lätt att komma åt alla delar av botten genom att man kan baxa båten lite fram och tillbaka på trailern. Det är värre i en vagga.

Vinterförvaring

Någon presenning använder jag inte. Det är ofta så starka höststormar där jag bor så den skulle ändå blåsa sönder eller tom lyfta båten. Det som kan fara illa under vintern är delarna av teak. Ruffluckorna och aktertoftluckan i första hand. Dessa brukar jag därför ta av och ersätta med andra gjorda av formplywood.

Ibland låter jag båten ligga kvar i vattnet eftersom jag har tillgång till en väl skyddad hamn. För bottenbehandling behöver båten då bara tas upp några dagar.

Som alternativ kan man ta upp båten och låta den stå på trailern under vintern. Mast, roder och motor tar jag alltid av. Har man inte tillgång till mastskjul kan man låta masten ligga ovanpå båten.

Fukt och mögel

Jag tar hem dynor och allt annat som kan bli fuktigt. Det gäller även alla tampar.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *