Elsystemet

Det ursprungliga elsystemet i Albin 57 är mycket torftigt som du kan se om du tittar på originalritningen.

Elbox

Hjärtat i mitt nya elsystem är en ”elbox”. Den består i princip av en batteriladdare, strömbrytare, säkringar samt ganska få anslutningar. Elboxen är placerad i hyllan på babords sida närmast batteriet. Anslutningarna är lätta att ta bort och koppla in. Boxen är lös så jag kan ta hem den om jag så vill.

elbox-hyllan

Till varje 12 volts uttag hör en skylt, en vippströmbytare, en flatstiftsäkring (samma som i bilar) och en färgmärkt anslutning. En ask med reservsäkringar finns överst på elboxen. Den röda nyckeln är huvudströmbrytaren och på den sitter ett verktyg för demontering av flatstiftsäkringar.

En inverter som omvandlar 12V till 230V växelström finns monterad på undersidan av hyllan.

Boxen har jag byggt av formplywood och plastskivor av ABS.

elbox-los

Kopplingsschemat ser ut så här:

elbox-schema

elbox-insida

Anslutningar

Ingångar

  1. Från batteriet, plus och minus.
  2. Från landström. Jag använder en vanlig apparatkabel. Stickkontakten kan tas fram under en lucka (öppningsbar ventil) i aktern. Därifrån kan jag koppla en kabel till land.
  3. Från utombordsmotorn. Jag kan ladda batteriet från motorn. Jag har använt en sk utomhuskabel med en area av 2,5 mm2. Alternativt kan jag på samma ingång koppla in en solpanel men det gör jag bara på vintern.

akteruttag

På bilden syns hur stickkontakten för landström kan kopplas in. Den är vanligen gömd bakom den öppningsbara ventilen.

Till vänster om ventilen syns genomföringen av kabeln som går från motorn och laddar batteriet. (Den andra genomföranden är för bensinslangen.)

Ett tolv volts uttag för GPS syns också i förgrunden.

 

 

 


Utgångar

  1. 230V från landström, 2 st. (De finns  på ovansidan av elboxen.)
  2. Lantärna (Kabeln är klistrad på insidan av masten(!) för att den inte ska stå och slå och störa nattsömnen.)
  3. Ruffbelysning och USB-laddare.
  4. Ventilation.  Det finns två små fläktar. En för insug i ett skott under sittbrunnen, ett för utsug som komplement till Electroluxventilen.
  5. Inverter (En inverter sitter under hyllan så att man kan få 230V från 12V-batteriet, ca 300VA)
  6. Uttag akter (2 st. en innanför ventilen samt en för GPS.)
  7. Uttag (12 mm hona.)
  8. Uttag (12 mm hona på fronten vid voltmetern.)

Strömförbrukare

Jag har mycket få förbrukare och det betyder att jag kan klara mig utan landström i månader. Laddningen som motorn ger, ca 4A, räcker långt.

Lantärna och belysning är viktigast för mig. Det sitter en dimbar LED-lampa på mastfoten och en läslampa på svanhals i skansen.

el-lampor

Antalet småprylar som ska ha USB-laddning växer och så här ser min navigationsylla ut på babords sida. Det är mycket praktiskt att använda karborreband. Ett långt som limmas på hyllan och små bitar på varje pryl. Då blir de lätta att hålla ordning på.

el-navhylla

Nästan allt som finns på navigationshyllan går att komma åt både från ruffen och sittbrunnen.

  • Längst till vänster finns min vanliga mobil.
  • Den vita dosan är en trådlös G3 router som gör att jag kan få WiFi i båten. (Kostade 285 kr från Singapore)
  • Sedan en mekanisk timer. (Bra vid matlagning t.ex.)
  • En gammal kasserad mobil utan SIM-kort kan man ha god användning för. Det går ju att ringa 112 även utan SIM-kort under förutsättning att mobilen är laddad. Detta ger ju bra säkerhet utan att kosta något extra. Kanske t.o.m ha en sådan i en vattentät plastpåse i en flytvästficka.

Jag har en solsellspanel på ruffluckan, men bara på vintern. Till den hör en laddningsregulator som syns på bilden. (Biltema 179 kr.) Den fungerar alldeles utmärkt. En finness är att det finns ett uttag med sk ”low voltage cutoff”. Det betyder att man kan koppla in saker där utan att riskera att batteriet laddas ur. Denna finess går att använda även utan att solpanel ansluten. Egenförbrukningen hos regulatorn är bara ca 10 mA.

Jag har funderat på bekvämligheter som kyla men kommit fram till att det blir mera besvär och kostnader än nytta. Det finns knappast plats för extra batteri eller utrymme för solpaneler, vikten ökar och jag vill ligga ute länge utan att vara beroende av hamnar och landström. Jag klarar mig gott med mat som inte behöver förvaras kallt. I stuvfacken får man åtminstone oftast havets temperatur på mat och dryck.

Batteri

Ett 80Ah marinbatteri finns placerat på babords sida akterut. Fördelarna med AGM har inte övertygat mig att byta från blyvarianten. Men det kan man ha olika åsikter om.

Batteriets laddningsgrad kan man få fram genom att titta på voltmetern. Följande gäller vid 25 grader och då batteriet fått vila i minst 10 minuter:

laddningsgrad


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.