Ny båt – Vad tänka på?

Före köp

Den första frågan man bör ställa sig är hur man har tänkt sig att använda båten. Det gäller ju för alla båtköp. Om man bara för en billig penning vill ha en båt för att lära sig segla med under dagsturer är skicket kanske inte så viktigt. Vill man däremot kunna vara ute en längre tid, övernatta och ha ett nöje av att bo i båten ställs helt andra krav.

Förutom att båten kan vara mera eller mindre välvårdad finns Albin 57 i många olika utföranden även om alla heter Albin 57.

Varvsbyggd eller ”nästan färdigbyggd”

Båten kunde köpas i byggsats klar till ¾ eller färdigbyggd på varv. De varvsbyggda är som regel alltid mycket bättre.

Bättre båt ju senare byggd

Båtarnas konstruktion ändrades efterhand som varvet fick erfarenheter. Allmänt kan sägas att ju högre serienummer båten har dess då bättre är den. Det gäller speciellt hur man fäller upp och ned kölen. Har man behov av att fälla upp och ned den ofta, dvs gå i grunda vatten, är det bättre att ha en költamp som fixerar den i nedfällt läge och inte tapp med brytpinne. Se ämnet Kölen …

Flytmaterial  

Båten marknadsfördes som osänkbar. Det kunde den göras eftersom det finns frigolit på många ställen i dessa båtar. Det finns även båtar utan frigolitblock. Det gör stuvningsutrymningena väldigt mycket större. Enligt min åsikt är det senare att föredra. Nu finns mobiltelefoner att larma med som inte fanns då. Att segla hål på båten, tappa kölen eller liknade är nog väldigt osannolikt.

Det är mycket omständigt att ta bort flytmaterialet om man skulle vilja göra det i efterhand. På vissa ställen är det insprutat som skum.

Trailer 

Att ha en trailer ger naturligtvis många friheter. Det finns tyvärr inte så många kvar av de trailers som byggdes speciellt till Albin 57. Vill man kunna traila måste man kanske t.o.m. betala mera för trailern än för båten. Det kan det vara värt om man vill utnyttja de fulla möjligheterna. Att bygga en egen trailer eller modifiera en befintlig så att den passar är mycket svårt. Att renovera en originaltrailer, även om den är rostig, låter sig däremot göras.

Akterpulpit

Mantåg och pulpit kan variera. Jag föredrar definitivt om båten har akterpulpit.

Költrumman

I sällsynta fall kan det finnas sprickor runt költrumman. Det betyder att båten seglats väldigt vårdslöst (som min första båt .-). Då bör man nog avstå för köp.

Övrigt

I övrigt gäller samma saker som vid alla båtköp. Hur många ägare finns det? Varför är den till salu? Hur ser seglen ut?  Rullfock? Att köpa nya segel kan kosta mycket mera än båten. Seglen är enligt min åsikt båtens viktigaste ”motor”. Att utombordaren är 4-takt är nog idag nästan ett måste. Dynor? Rigg? Ankare och tampar? … Ju mera klara papper det finns på  inköp av båt och t.ex. motor dess då bättre.  När du köper båt ska du alltid göra det med ett köpekontrakt. Svenska kryssarklubben, SXK, har bra formulär som säljs av Hjertmans.

Efter köp

Rent allmänt kan man nog säga att man gärna kan segla en säsong först innan man gör allt för stora ändringar som många gör. Då kommer man fram till vad som verkligen behöver åtgärdas eller modifieras.

Är den torr?

Albin 57 har nog ett litet rykte om sig att vara våt och detta kan komma som en överraskning. Man får lätt vatten i kölsvinnet. Båten har ju två skrov och för att se det måste man titta innanför kökslådan. Det låter ju skrämmande med en läckande båt men det beror på detaljer som för det mesta är lätt att åtgärda. För det första handlar det oftast om vatten som kommer uppifrån i form av regn. Om båten ligger i havet kan man ju för övrigt lätt avgöra varifrån vattnet kommer genom att smaka på det. Dvs om det smakar salt eller inte.

Att ha några centimeter vatten i kölsvinnet kanske inte verkar så märkvärdigt men räknar man med hela båtens längd kan det faktiskt bli flera liter. När båten lutar kan detta vatten ta sig in stuvutrymmena. Man kan t.o.m. få dynorna blöta med mycket vatten och stor lutning.

Vill man komma igång direkt med seglingen kan man ju alltid kolla kölsvinnet samt länspumpa och torka ur med svamp vid behov. När man tröttnat på det kan man ju ta i tu med nedanstående.

Som jag ser det finns det egentligen bara sex ställen som  man bör undersöka:

  • Aktertoftsluckan
    En otät aktertoftslucka den största boven. Se Avsnittet Tips&Trix/ Ny aktertoftslucka.
  • Genomföringar
    Det finns bara tre: Två för självläns och en för länspumpen. Slangarna ska vara armerade och rörklämmorna bör kontrolleras, dras åt eller bytas.
      
    Kolla detta noga. Det har hänt att en Albin sjunkigt!
  • Kölbulten
    Detta är vanligt. Tvärs genom költrumman finns en bult och att tätningsmassan har torkat efter 30-40 år är mera regel än undantag. Se ämnet Kölen … – Tätning kring kölbulten.
  • Relingslisten
    Innanför relingslisten ligger skarven mellan däck och skrov och det är samma sak här. Tätningsmassan kan ha torkat. Det gäller att efterdra alla bultar. Det gäller även akterspegeln. Ja det gäller ju faktiskt alla bultar i en gammal båt. De bör dras åt.
    efterdra_120_skruv
  • Maststöttan
    Den består av fyra sammanfogade teakbrädor i fyrkant och kan i sällsynta fall vara otät inne i ruffen. Skarvarna mellan brädorna kan behöva tätas. Helst utifrån. Funderar du på att skruva bort brädorna så tänk på att det igger ett stort tryck på dem. Skruva bara bort en i taget, täta skarvarna med Sikaflex, och sätt tillbaka den innan du går på nästa.
  • Däcksluckan
    Här sitter en gummilist. Den kan också behöva bytas ut. Se ämnet Tips&Trix/Tätning av däcksluckan.

Upptagningsbulten

Öglebulten har gått av på någon båt när den skulle vinschas upp. Den är klent dimensionerad och jag har bytt ut den mot en i M12-storlek.

 

Det var allt vad jag kan komma på som kan vara lite speciellt för just Albin 57. Mera tips är välkomna.


2 kommentarer

  1. Örjan skriver:

    Roligt att ni tycker om er båt och min hemsida. Man blir lite nyfiken på i vilka farvatten ni seglar? Jag önskar er en verkligt trevlig sommar!
    //Örjan

  2. Agneta Linder skriver:

    Hej…fantastiskt med alla bra tips ,sjösatte vår nyinköpta Albin57 igår och förra ägaren tipsade om din sida och vi märker att han även modifierat med dina smarta tips o trix . Vi har haft en Albin 57 tidigare på 90 talet och den saknade många utav de smarta lösningar som denna har…
    Vi har seglat större kölbåtar men inget slår den här båten med fällköl toppen och verkligen ”storbåts känsla” och bra segelegenskaper.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.