Värme
Obs! Ingår inte i försäljningen då den inte är CE-märkt.
Jag har haft många ideer om uppvärmning av ruffen även om man klarar sig rä¤tt bra med en rejäl sovsäck. All Öppen låga kräver ju skorsten om syret ska finnas kvar. Man vilja gärna kunna fullfölja nästa morgons segelplaner;-). På marknaden finns en värmare som kan sättas på origoköket men den kräver skorsten och det finns det inte riktigt plats för på en en Albin 57.. Origoköket är ju annars en stor energiresurs och jag har varit inne på en konstruktion där man ställer ut det i sittbrunnen på natten. Ovanpå den skulle en värmeväxlare placeras och via slangar kopplade till ruffluckan byta kall luft mot varm. Till sist blev det denna Ãven om den är beroende av ström från land.
Jag har haft mÃ¥nga idéer om uppvärmning av ruffen även om man klarar sig rätt bra med en rejäl sovsäck. All öppen lÃ¥ga kräver ju skorsten om syret ska finnas kvar. Man vilja gärna kunna fullfölja nästa morgons Vanliga värmefläktar eller kupevärmare för bilar för dock ett fasligt ljud som stör nattströmmen. Till skillnad från dessa axialfläktar (typ propeller) ville jag ha en radialfläkt som ärr betydligt tystare. Som bilden visar blev det efter lite roligt konstruktionsarbete en vämare som kan hängas på framkanten av kökslådan. Den blåser varmluft via rufftaket fram mot fören. Den hindrar inte att man lagar mat eller kliver ut eller in. Den är lätt att hakta av och stuva.
Eftersom jag gillar återterbruk kom i princip alla komponenter från sådant som jag hittat i containrar inklusive teakbitar och en strykryjärnssladd.
En gammal kupevärmare av svenskt fabrikat – Calix.
En radialfläkt från en container i Köpenhamn.
Lite metallslöjd.
Ihopmonterad med tre reläer.
Det färdiga resultatet med strömbrytare för bara kalluft eller värme på 600 eller 1200 W. Teak i höljet gör den mera ”shipshape”.
Värmaren kostade i princip ingenting men det viktigaste av allt: den blev precis som jag ville ha den.