Om Albin 57

Fakta

batfakta

Fällkölen gör att man kommer in på grunda vatten. En skärgård kan bli tre gånger större än med en större båt.  Med en trailer kan man lätt förflytta sig mellan sjöar och hav. Då gäller hela 41 knop (max 80km/h). Trots att alla heter Albin 57 kan utförandet skilja sig ganska mycket åt. Det gäller även för de som är helt varvsbyggda. Albin 57 är en bra nybörjar- eller seniorbåt. Den är billig att köpa och ekonomisk att äga.

<-Klicka

Mina egna båtar

Jag har haft två Albin 57 båtar. Min nuvarande heter Tanja

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är tanja2019.jpg

Tanja – Ett bildgalleri

Tanja – En liten film om ruffen


Min första båt nr 240 – Escape

Jag seglade Escape ganska tufft för att testa var gränserna låg, både för mig och båten. Det var svårt att kryssa mot vinden då det blåste mera än 12 m/s. Med motor och revad stor gick det dock att segla emot i hela 17 m/s. På läns är det nog bara vågornas storlek som sätter gränsen.  Albin 57 kan fås att plana i 8-9 knop.  Escape var av den typen som har brytpinnar för att fixera kölen då den är nere. Det gick åt många brytpinnar eller M5 bultar som jag använde. Höga vågor kunde också få brytpinnarna att gå av. Det var ingen bra teknisk lösning. Mitt vilda sätt att använda Escape gjorde att hon med åren blev ganska sliten. Någon sa att hon såg ”befaren ut”. Ett vänligare ord för missskött antar jag.


Min andra båt nr 345 – Tanja

Jag flyttade 1993 till Skåneme, sålde Escape och köpte en ny. Tanja, som tillverkats senare, är på många punkter annorlunda än Escape. Detta trots att båda var varvsbyggda.

  • Tanja har pulptits både i fören och aktern vilket jag tycker är en stor fördel.
  • Fixeringen av kölen när den är nere är löst på ett annat sätt. En tamp och en clamcleat i stället för brytpinnar. Denna lösning har jag dock förbättrat ytterligare vilket beskrivs som ett särskilt ämne.
  • Escape hade flytmaterial som som skulle göra den otänkbar. (Jag provade aldrig :- ) Tanja har inget flytmaterial och då blir det avsevärt mera plats för stuvutrymmen. Personligen tycker jag att detta är en stor fördel.
  • Ruffen är mycket trevligare med klätt innertak och läckra dynor i typisk röd-brun 1970-talsstil. Escape hade skotskrutigt tyg på dynorna, något äckligt plastmaterial på ruffsidorna och ett kalt innertak.

Under sittbrunnen får jag nu plats med en uppblåsbar gummiflotte och jag har fått tre extra stuvfack under dynorna. Totalt blir det sju.I motsats till hur jag misskötte Escape är Tanja exemplariskt vårdad och utvecklad. Av misstagen med den första båten har jag lärt hur Tanka ska vårdas och skötas på bästa sätt. Vågar jag påstå att hon den finaste och mest välutrustade Albin 57 som finns?


Undererhåll och utveckling 

Även om Tanja var billig i inköp har jag under åren kostat på henne en hel del. Det har kanske rört sig om kanske 100 tusen kronor. I båtsammanhang är det ju ändå lite för de flesta båtägare.

Efter ett år genomgick Tanja en grundlig renovering. Jag separerade först köl och skrov. Grundfärgen på skrovet skrapade jag rent in till själva gelcoaten och la på epoxi. Mer om detta under Renovering och underhåll av köl och botten. Det skadar inte om man är lite händig om man har en gammal båt.

I stora drag har Tanja förbättrats med följande:

  • En originaltrailer som får köras i 80 km/h efter en vanlig bil.
  • Ny aktertoftlucka (Den gamla var rutten).
  • Epoxibehandling av bottnen.
  • Slipning och målning av kölen.
  • Roderhantag (Det hade jag även på Escape).
  • Ny anordning för fixering av kölen i nedfällt läge.
  • Ny tätningsmassa vid kölbulten och nya styrklossar på kölen.
  • Ny motor, en Honda 5 Hp 4-takt som även laddar batteriet.
  • Nytt elsystem.
  • Nytt batteri, flera gånger.
  • Nytt storsegel från Boding.
  • Nytt sprayhood.
  • Nya fall och skotlinor.
  • Nytt Origo spritkök
  • Sittbrunnsbord, till lika kärra
  • Tätning av däckslucka
  • Kompass och en enkel GPS
  • Sjökortshylla
  • Nytt undertyg på dynor.
  • Nytt masthuvud.
  • Akterstag med sträckare.
  • Trimbart uthal.
  • Däcksblock för fallen i stället för på masten.
  • Specialbyggd värmare.
  • Nytt rullfocksystem. Genua ån Boding.

Även trailern är i grunden renoverad.


2 kommentarer

  1. Jan-Eric skriver:

    Om Powerboxen. Ser att du har utvecklat från det gamla systemet du hade tidigare. Ser smart ut och med låg självurladdning. Har du funderat på lithium eller LiFePo4 celler? Jag har liggande till min två LiFe batterier jag tänkte koppla i parallell och med de 4 stycken 10w panelerna jag har så tror jag att jag blir oberoende av landström, har dock inte räknat så noga om det räcker till. Har fått en nytändning då jag var på väg att sälja men den tilltänkta köparen fick mig att ångra mitt tilltag i tid, så nu gäller full fart mot vattnet istället.

  2. Örjan skriver:

    Jag har lagt till en recension av båten som jag inte sett tidigare. Det visar sig att flera av de brister som påpekas är just de som jag rättat till. Hur man kan göra beskrivs på denna hemsida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *