Trailer

Det tillverkades en trailer speciellt för att passa Albin 57. Dessa är eftertraktade eftersom de inte finns i så stort antal. Med en trailer blir det bekvämt att ta upp och sätta i båten samt förflytta båten mellan olika sjöar, hav, kanaler och floder. Har man en trailer finns det heller inte behov av någon vagga. Det är ganska lätt att baxa båten lite fram och tillbaka för att komma åt att måla hela botten. Ska man bara ha båten för att sjösätta och ta upp båten på samma plats år från år behöver man troligen inte göra så mycket service. Inte heller om man bara ska köra den i 30 km/timmen. Vill man däremot ha den registrerad för att kunna köra i 80 km/timmen på de stora vägarna krävs lite mera.

Jag ska nu beskriva trailer service allmänt och sedan vad som är speciellt för den till Albin 57.

Trailerservice enligt Praktiskt Båtägande

Fem sidor om trailerservice i tidningen Praktiskt Båtägande 2010.

Jag hade inte tillgång till denna beskrivning när jag själv renoverade min egen trailer utan fick göra det ”the hard way”.

Service och underhåll av nav och bromsar

Om trailern stått länge oanvänd kan faktiskt nästan allt har rostat: bromsbackar, bromsvajrar och och kullager speciellt om navet varit under vatten. Det kan till och med vara så illa att det inte ens går att hjulen sitter orubbligt fast. Lamporna är mera som regel än undantag trasiga. Ett viktigt nummer att känna till är TSV171P som är typgodkännandet från Trafikverket. Det står på en liten skylt på dragstången. Här en sprängskiss med alla delar förtecknade. Jag använder i fortsättning numren på positionerna för att det ska vara lättare att förstå texten. Klicka för förstoring.

Man börjar naturligtvis med att palla upp trailern och skruva av ett hjul i taget. (pos 94, 5 st).

Koniska rullager

Lagren i naven är nog den allra känsligaste delen om trailern har stått länge använd. Kullagren rostar väldigt lätt och har de varit under vatten. Rostiga hjullager ger omedelbart upphov till anmärkning från besiktningen på grund av missljud. (Jag vet.) Lyckligtvis är det ganska lätt åtgärdat.

Man knackar av navkapseln (98) och tar bort den sprint som sitter innanför som går genom axeln (32). Då blir det möjligt att skruva av kronmuttern (31). Därefter kan hela trumnavet tas bort ( 84). Har bromsbackarna rostat fast får det blir en del knackande. Trumnavet har då en liten och en stort ytterring i mitten (96, 95). Dessa får man försiktigt knacka ur. Därefter får man ta bort de två kullagren från axeln (96,95).

Rostiga lager kan se ut så här.

Glöm inte navtätning

Nya är inte speciellt dyra. Se ”Beställa reservdelar” nedan. Man knackar in ytterringarna på trumman och lägger i lagren efte infettning. Glöm inte navtätning för att i möjligaste mån hålla vatten ute. Kronmuttern på axeln dras åt tills det inte går mera och så  tillbaka lite till så att sprinten kan sättas genom axeln i nästa ”hack”. Hjulet ska naturligtvis inte glappa och snurra lätt när man sätter fart på det i båda riktningarna.

En utmärkt videoinstruktion

Bromstrumman

Är bromsbeläggen slitna måste de bytas. Det går tydligen att byta bara beläggen men jag köpte ett helt bromsbackset (Ungefär 73 till 80). De är olika för vänster respektive höger hjul.

Så här ser det ut monterat. Det kan vara knepigt att få alla fjädrar på plats.

Bromsvajrar

Sitter de fast eller är tröga är det nog bäst att köpa nya. Då man ska justera bromsarna fick jag rådet att inte göra det vid vajrarna. Om man tittar på hur de gamla är monterade blir det ganska lätt.

När dragstången är inskjuten ska hjulen nita helt. När den är utskjuten ska de snurra fritt. Jag fixade detta med justeringen på insidorna av bromssköldarna. Handbromsen ska bara nypa lite i första snäppläget för att ge full bromsverkan när den är helt åtdragen. Naturligtvis ska man kontrollera att bromsarna tar jämnt på båda hjulen. Handbromsen ska inte ligga i under lång tid eftersom bromsarna då kan låsa fast av rost

Dragsstångens alla rörliga delar, inklusive kulkopplingen, ska smörjas med fett. På dragstången finns smörjnipplar.

Beställa reservdelar

Mekonomen har det vanligaste tex kullager och Valeryd AB har nästan allt övrigt.

Reservdelar till originaltrailer hos Valeryd AB

El och lampor

Valeryd AB ger följande råd om inte allt fungerar.

Vanliga fel

  • Ta isär stickkontakten och se om sladdarna sitter ordentligt fast i stickkontakten (lossar ofta då man drar i sladden till stickkontakten).
  • Använd en liten mejsel eller kniv och spänn isär stiften i din stickkontakt. Smörj in med elkontaktfett. Byt stickkontakten vid behov.
  • Kontrollera honkontakten, rengör, smörj in och byt vid behov.
  • Vid jordfel beter sig elsystemet ofta okontrollerat och blinkar lite hur som helst, kontrollera att alla jordanslutningar har bra kontakt, byt kabelskor vid behov och smörj in med elkontaktfett.

Är man ute på långtur bör man ha glödlampor i reserv med sig.

På min trailor var elsystemet så dåligt att jag beslutade mig för att byta det helt och hållet. Jag hade då stor hjälp av följande kopplingsschema. Klicka för förstoring.

Jag tillverakade även en helt ny baklem. Dessa bilderna visar vilka kontakter, lampor och reflexer som krävs.

Hjul

Det finns inte mindre än 15 hjul på trailern om man räknar in stödhjulet under draget.

Jag även ett extra släpvagnshjul i reser på trailern.

Ett av stödhjulen i mitten hade exploderat och jag trodde det var svårt att skaffa ett nytt eftersom fälgarnas nav inte får vara bredare än däcket. Då kommer inte kölen emellan. Det visade sig dock att fälgarna var i gott skick.  Däck och slangar av god kvalitet till skottkärror gick att använda. De klarar 445 kg och högt ringtryck.

Att byta går förvånansvärt lätt eftersom ena fälgarna är delbara. Man behöver inte kränga av/på däcket och allt kan göras med bara händerna. (Lite diskmedel på nylonringen hjälper dock till.)

Som om 15 hjul inte räckte har jag satt på två stödhjul längst bak på trailern. Med dessa kan jag ta upp och sätta i båten vid en slip med ett stationärt  spel utan att använda bil. Annars hade trailern vippat upp bakåt. Dessa förhindrar också  att båten vippar upp när man ska kliva upp i båten via badstegen.

Hoppas att detta avsnitt blev någorlunda rätt. Jag är ingen expert på fordon men lyckades ändå få min trailer i ordning och besiktigad. Hela renoveringen kostade ungefär 5000 kr. Därtill kom ett oräknat antal roliga arbetstimmar.

Bygga en ny trailer

Det finns kunniga  personer som byggt om en standardtrailer så att den passar en Albin 57. Väsentligt är att kölen ska hamna lågt. Om den inte går ända nere vid hjulaxeln är det svårt att sätta i och ta upp båten som det är tänkt. Här visas två exempel på de som lyckats bra med detta.

 

Tillverkad av Bo.

Tillverkad av Bengt.