Kölen – Styrka och svagheter

Här ska vi bara gå igenom tekniken.

Konstruktion

Kölen är av gjutjärn och väger ca 260 kg. Tack vare en kölbult som går tvärs igenom kan den vridas. Kölen kan fällas upp med en vinsch som finns på båtens däck akter om masten. Den sätts fast i en knap. Maststöttan inne i ruffen är ihålig och där finns en talja med utväxling. Tampen som kommer upp på däcket kallar vi hisstamp. Det kan var ganska tungt att vinscha upp kölen men det blir mycket lättare om man har ett vinschhantag med långt skaft.

princip

Då hisstampen frigörs faller kölen ner av sin egen tyngd men för att inte ”dingla” fram och tillbaka måste den fixeras.

Fixering av nedfälld köl

På de först tillverkade båtarna görs detta med en tapp som kommer ut ur költrumman genom ett hål på dess gavel. I ändan på tappen finns en költamp med en ring fästad. Genom att dra i ringen kommer tappen i läge så att en brytpinne kan sättas i. Det finns nämligen ett hål i tappen. (Bilden till vänster.) Senare gjordes en modifiering. I stället för tapp och brytpinnar kommer bara en költamp ut från hålet. Tampen ska fästas i en clamcleat. (Bilden till höger)
kol_trumma-1b
Innan kölen ska fällas upp får man förstås ta ur brytpinnen eller dra költampen ur clamcleaten.

Vid grundstötning är tanken att brytpinnen ska gå av respektive att költampen ska glida ur calamcleaten. Man hissar då bara upp kölen och seglar vidare. En ny brytpinne kan därefter sätts i eller költampen spännas fast i cleaten igen beroende på version av båten.

Bilden ovan till vänster visar kölbulten (1) samt två par av styrklossar (2) och (3) som sitter På vardera sidan om kölen. Dessa ska passa tight i trumman och se till att kölen inte svajar i sidled. Költrumman är smalare i sin övre del än i sin undre så styrklossarna ska kila in i trumman.

I uppfällt läge har kölen inte mycket stöd av styrklossarna men i viss mån får den stöd av att költaljans ända som är fäst i kölen och går in mot trissskivan (4). I praktiken betyder det att man i hårt väder helst bör ha kölen helt nere eller helt uppe. Påkänningarna på költrumman blir då som minst.

Tips: Det kan underlätta om man gör ett märke på hisstampen där den kommer ut ur masten när kölen är helt uppfälld. Då vet man nämligen när man har vinschat färdigt.

Se Originalritningar för en fullständig ritning på kölen.

Tätning vid kölbulten

tatning

För att det ska vara tätt finns tätningsmassa där kölbulten går igenom trumman. Den ligger innanför två brickor på var sida. Tätningen kan torka efterhand så att lite vatten sipprar in den vägen. Man bör då i första hand försöka dra åt bulten. (En hylsnyckel på 30 mm och en skiftnyckel som greppar lika mycket passar.) Hjälper inte det får man täta om med ny massa (Sikaflex). Detta görs bäst om bulten slås ut helt och hållet men då får man förstås palla upp kölen underifrån så att man får tillbaka bulten igen. Om båten då står på en trailer är detta ganska lätt.


4 kommentarer

  1. Kai skriver:

    Hej,
    vet ni hur lång (meter) költampen skulle vara?
    Jag ska byta den i sommar men båten är långt borta.
    Tack!
    Kai

  2. Örjan skriver:

    Hej Mikael,
    Fett gör nog ingen nytta. Om du högtryckstvättar hisstampen blir den mycket smidigare. Det går nog att tvätta den på annat sätt också. Om man använder ett vinschhandtag som är längre än det vanliga går det också lättare att hissa upp kölen. Lycka till!
    //Örjan

  3. Mikael skriver:

    Hej
    Borde inte költappen smörjas med fett ed? Fundera även på om blocken i maststöttan borde bytas så att hisstampen kan gå fler varv och därigenom får bättre hävkraft och höjningen av köken blir lättare.
    Någon som gjort dessa modifieringar?

  4. Örjan skriver:

    Vill man behålla konstruktionen med költapp och brytpinnar kan metallborr fungera. Se http://albin57.se/nya-brytpinnar/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *