Underhåll

Även om Tanja var billig i inköp har jag under åren kostat på henne en hel del. Det har kanske rört sig om kanske 100 tusen kronor. I båtsammanhang är det ju ändå lite för de flesta båtägare.

Efter ett år genomgick Tanja en grundlig renovering. Jag separerade först köl och skrov. Grundfärgen på skrovet skrapade jag rent in till själva gelcoaten och la på epoxi. Mer om detta under Renovering och underhåll av köl och botten. Det skadar inte om man är lite händig om man har en gammal båt

I stora drag har Tanja förbättrats med följande:

  • Ny aktertoftlucka (Den gamla var rutten).
  • Epoxibehandling av bottnen.
  • Slipning och målning av kölen.
  • Roderhantag (Det hade jag även på Escape).
  • Ny anordning för fixering av kölen i nedfällt läge.
  • Ny tätningsmassa vid kölbulten och nya styrklossar på kölen.
  • Ny motor, en Honda 5 Hp 4-takt som även laddar batteriet.
  • Nytt elsystem.
  • Nytt batteri, flera gånger.
  • Nytt storsegel från Boding.
  • Nytt sprayhood. Boding.
  • Nya fall och skotlinor.
  • Nytt Origo spritkök
  • Sittbrunnsbord, till lika kärra
  • Tätning av däckslucka
  • Kompass och en enkel GPS
  • Sjökortshylla
  • Nytt undertyg på dynor, Extra underdynor
  • Luftmadrass (Mycket bra att ha!)
  • Nytt masthuvud.
  • Akterstag med sträckare samt trimbart uthal.
  • Däcksblock för fallen i stället för på masten.
  • Specialbyggd värmare.
  • Nytt rullfocksystem. Genua ån Boding.

Även trailern är i grunden renoverad.

Den som bara vill ha en båt för att lära sig segla under dagsturer behöver naturligtvis inte inte tänka så mycket på underhåll eller extra utrustning. Vissa saker kan det ändå vara bra att känna till. Se Tips&Trix/Ny båt. Vad tänka på?